۱۴ اسفند
۱۳۹۷

چطور به همه کارهایمان برسیم؟!


چطور به همه کارهایمان برسیم؟!

حتما برای شما هم پیش اومده اینکه از اول هفته شروع می کنید به کارو تلاش و سعی دارید امور زندگیتونو به دست بگیرید اما نمی تونین به همه کاراهاییِ ضروری زندگیتون برسید یا اینکه ساعت های زیادی رو به خوندن و مطالعه کتاب های درسی اختصاص میدین؛ ولی هیچ گونه احساس رضایتی از عملکردتون ندارید و به اون نتیجه مطلوب و دلخواهتون نرسیدید.

اول می خوام بهتون بگم نگران نباشین تنها شما نیستین که با همچین چالشی روبرو هستین؛ بلکه اکثر ما دانش آموز ها روش درست و صحیح برنامه ریزی کردن رو نمی دونیم!!
ما تو این مقاله روش صحیح برنامه ریزی کردن رو همراه هم یاد می گیریم.
اینکه چجوری کارهای مهم و ضروری رو انجام بدیم و برای تفریح با دوستان یا خانواده هم وقت داشته باشیم.پس با ما همراه باشین.

خب اول یک سوال کلیدی پیش میاد اونم این که:
چرا باید برنامه ریزی کردن رو یاد بگیرم؟!!

اهمیت برنامه‌ریزی
برنامه‌ریزی هنر زمان‌بندی کردن فعالیت‌هاست؛ طوری که در همان وقتی که در اختیار دارید بتوانید به اولویت‌های زندگی خود برسید و اهداف بزرگ‌تان را دنبال کنید. یک برنامه‌ریزی درست و اثرگذار، کلی نتیجه‌ی خوب به همراه دارد:

  • واقع‌گرایانه‌تر نگاه می‌کنید و متوجه می‌شوید که در زمانی که در دست دارید واقعا چقدر کار می‌توانید انجام بدهید.
  • مطمئن می‌شوید که برای انجام دادن کارهای اصلی و مهم‌تان وقت کافی دارید.
  • برای اتفاقات پیش‌بینی نشده کمی وقت در برنامه‌تان کنار می‌گذارید.
  • دیگر بیشتر از حد توان‌تان کار قبول نمی‌کنید.
  • پیوسته در جهت اهداف شخصی و شغلی خود پیش می‌روید و پیشرفت می‌کنید.
  • وقتِ کافی جور می‌شود تا با خانواده و دوستان صرف کنید، ورزش بروید یا سرگرمی‌هایتان را از سر بگیرید.
  • بین زندگی شغلی و شخصی‌تان تعادل ایجاد می‌شود.

زمان تنها سرمایه‌ای است که نمی‌شود آن را خرید. با این حال، اغلب افراد آن را بیهوده هدر می‌دهند و یا صرف هیچ و پوچ می‌کنند. برنامه‌‌ریزی باعث می‌شود کمی دقیق‌تر به این بیندیشید که در طول روز، هفته یا ماه به کجاها دوست دارید برسید و بعد، کمک می‌کند تا به این خواسته‌ها واقعا دست پیدا کنید و طعم موفقیت را بچشید.

چطور برنامه‌ریزی کنیم؟
یک زمان ثابت برای برنامه‌ریزی تعیین کنید. مثلا اول هر هفته، اول هر ماه، یا آخر شب، قبل از شروع روز بعد.

ابزارهای فراوانی هست که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. راحت‌ترین راهش این است که یک دفتر برنامه‌ریزی هفتگی بگیرید و با یک قلم و کاغذ کارتان را راه بیندازید.  اگر با تکنولوژی بیشتر از کاغذ رفیقید، می‌توانید نرم‌افزارها و برنامه‌هایی مثل گوگل کلندر، آوت‌لوک و بیزینس کلندر را امتحان کنید. همه‌ی اینها مفیدند، می‌توانید همه را تست کنید و ابزاری را انتخاب کنید که برای شغل‌تان مناسب باشد و به سلیقه‌تان هم بخورد.
مهم‌ترین ویژگی که در دفتر/نرم‌افزار برنامه‌ریزی باید دنبالش باشید این است که بشود به راحتی داخلش نوشت و بتواند آن مقدار جزئیاتی را که می‌خواهید؛ دربازه‌ی زمانی دلخواه‌تان (روز/هفته/ماه) نشان بدهد.

وقتی که ابزار برنامه‌ریزی‌تان را انتخاب کردید، بلاخره اصل کار شروع می‌شود. با طی کردن مراحل زیر، برنامه‌تان را بچینید:

گام اول: چقدر وقت دارید؟
اولین کاری که باید بکنید این است که ببینید اصلا چقدر وقت در اختیار دارید. نوع شغل و اهداف زندگی‌تان است که جواب این سؤال را برای شخص شما مشخص خواهد کرد.
مثلا برای موفقیت در کنکور بهتر است که ساعات مطالعه دروس را با توجه به سنجه های مشخص، تعیین کنید. یا اینکه در آزمونی شرکت کرده اید.. همه این ها نیازمند بررسی و مشخص کردن دقیق زمان است.

گام دوم: مهم‌ترین کارها کدامند؟

حالا اصلی‌ترین کارهایتان را بنویسید. اصلی‌ترین کارهای شما همان‌هایی هستند که اگر انجام‌شان بدهید، می‌توانید با خود بگویید که کارتان خوب بوده. همچنین این کارها همان وظایفی هستند که کیفیت عملکردتان با آنها سنجیده می‌شود.
مثلا درس خواندن می تواند مثالی ملموس و خوبی باشد‌.اینکه این وظیفه را به خوبی انجام دهید.
گام سوم: برای فعالیت‌هایی که اولویت بالا دارند برنامه بریزید
به لیست کارهای خود نگاهی بیندازید و از بین آنها سه دسته کار را گلچین کنید:

۱_کارهای مهم
۲_کارهای فوری و ضروری
ببینید در کدام ساعات روز بیشترین بازدهی را دارید و همان زمان را بگذارید برای این دسته از کارها. بعضی آدم‌ها اول صبح انرژی‌شان بالاست و بهتر کار می‌کنند، برخی هم عصر و شب تمرکز بالاتری دارند.

گام چهارم:‌ برای وقایع پیش‌بینی نشده وقت کنار بگذارید.
حالا وقتش رسیده که ببینید برای اتفاقات غیرمنتظره و شرایط اضطراری چه کار می‌شود کرد. برای تشخیص اینکه چقدر وقت برای این طور وقایع لازم است، تجارب خودتان بهترین راهنمایی خواهد بود.
. به یاد داشته باشید که جدا نکردن وقت برای شرایط اضطراری باعث نمی‌شود این شرایط پیش نیایند! چه وقت کنار گذاشته باشید و چه نه، بالاخره وقایع غیر منتظره اتفاق خواهند افتاد. کمی وقت خالی لازم است برای وقفه هایی که پیش می آید برای اینکه بتوانید برنامتان را کمی تغییر دهید و به برنامه تان انعطاف ببخشید.
مثلا زمانی که مهمانی می آید یا اتفاق ناگواری برای یکی از نزدیکان می افتد و موارد این چنینی.

گام پنجم: برای وقت آزادتان چه برنامه‌ای دارید؟
چقدر در دفتر برنامه‌ریزی‌تان جای خالی مانده؟ این زمانِ باقی‌مانده، «وقت آزاد» شماست؛ یعنی همان وقتی که می‌توانید صرف رشد فردی و رسیدن به اهداف خود کنید. لیست اولویت بندی‌ کارهایتان را مرور کنید و به اهداف شخصی‌تان نظری بیفکنید. برای هر کار چقدر وقت لازم است؟‌ برای هر مورد جواب این سؤال را پیدا کنید و بعد کارها را در برنامه جا بدهید.برای مثال شخصی به نقاشی کردن علاقه زیادی دارد می تواند ساعتی را به نقاشی اختصاص دهد یا ورزش کردن..

گام ششم: فعالیت‌هایتان را تجزیه و تحلیل کنید.
اگر به مرحله‌ی پنجم رسیدید و دیدید وقت آزاد چندانی برای‌تان نمانده، باید به عقب برگردید. مراحل دو، سه و چهار را دوباره مرور کنید. آیا تمام کارهایی که در این مراحل برای‌شان برنامه‌ریزی کردید واجب و لازمند؟ شاید بعضی‌ها را بتوانید به کس دیگری بسپارید، یا حتی راهی پیدا کنید که بشود در زمان کمتری انجام‌شان داد.

یکی از بهترین راه‌‌ها برای رسیدن به موفقیت، به حداکثر رساندن زمان در اختیارتان است. اهرم‌ها فقط برای صرفه‌جویی در انرژیِ فیزیکی نیستند؛ می‌شود با اهرم مناسب در وقت هم صرفه‌جویی کرد و کارهای بسیار بیشتری را در زمان کمتر انجام داد. مثلا می‌توانید بعضی از کارها را به دیگران واگذار کنید، آنهایی که مهم هستند را برون سپاری کنید و یا حتی تکنولوژی را به کار ببندید تا هرچقدر می‌شود، روند کارها را اتوماتیک‌تر کنید. به این ترتیب وقت بیشتریی در اختیار دارید تا صرف اهداف‌تان کنید.

 

سبزدونه: پس همین الان سریع دست به کار بشید و با توجه به نکات بالا سعی کنید برنامه ریزی ریزی مخصوص به خودتونو بنویسید. همین که شروع کنید و تلاش کنید خودش قدم بزرگی در محقق کردن و نزدیک تر شده به هدف ها و رویاهاتون هست.




سایت رکاد هندل شده توسط رسول حسین پور