چگونه کار هایمان را به تعویق نیندازیم؟!
غلبه بر عادت به تعویق انداختن کارها در ۳ گام
چگونه کار هایمان را به تعویق نیندازیم؟!
اگر شما هم متوجه شدهاید که دارید کارهای ضروری را به کرّات به تعویق میاندازید، بدانید که در این مصیبت تنها نیستید. در واقع، آدمهای بسیاری هستند که حداقل گاهی اوقات کارهایشان را به تعویق میاندازند.
برای مثال فرض می کنیم شما دانش آموز کنکوری هستید و باید روزی ۶۰ تست از دروس اختصاصی بزنید، ولی هر روز بهانه ای می تراشید و این کار رو انجام نمیدید در نتیجه از عملکرد خودتون رضایت ندارید و همچون عادتی در شما نهادینه میشه و در نهایت خود را فردی ضعیف می دانید…
در این هواتو دارم؛ با ۳ گام کاربردی می توانید از دست این عادت بد رها شوید.پس با ما همراه باشید.
به تعویق انداختن کارها یعنی چه؟
خلاصه بگویم: هر وقت کارهای واجبِ الآنِ خود را به وقت دیگری موکول کنید تا به جایش کار دیگری انجام بدهید که با آن راحتترید یا برایتان لذتبخشتر است؛ یعنی دارید کارهای واجب را به تعویق میاندازید.
به گفتهٔ روانشناسی به نام پروفسور کلاری لِی که از نویسندگان برجسته در این حوزه نیز هست، به تعویق انداختن کارها زمانی اتفاق میافتد که بین زمانی که فرد قصد میکند کاری را انجام بدهد و زمانی که واقعا آن را انجام میدهد، یک فاصلهٔ زمانی قابل توجه وجود داشته باشد.
غلبه بر عادت به تعویق انداختن کارها
گام اول: تشخیصِ اینکه این عادتِ غلط در شما وجود دارد یا خیر؟
اگر با خودتان صادق باشید، احتمالا میدانید که معمولا چه وقتهایی کارها را به فردا موکول میکنید.
برای اینکه متوجه شوید چه زمانهایی کارها را عقب میاندازید، میتوانید دنبال موقعیتهایی مانند آنچه در ادامه آمده بگردید که نشانههای به تعویق انداختن کارهاست:
- وقتی که روزتان را با کارهایی پر میکنید که جزو لیست کارهایتان هستند اما اولویتشان پایین است.
- سر میز مینشینید مطالعه را شروع کنید، اما بلافاصله از جایتان بلند میشوید تا یک لیوان چایی درست کنید یا چیزی بخورید.
- در لیست کارهایتان یک مورد وجود دارد که مدتهاست همانجا مانده و خط نخورده؛ حتی با وجود این که میدانید کار مهمی است.
- مدام کارهای کماهمیتی را که بقیه از شما میخواهند قبول میکنید. بعد بهجای اینکه کارهای مهمی را که از قبل در لیستتان دارید شروع کنید، وقتتان را با آن کارهای کماهمیتی که بقیه خواستهاند پر میکنید.
- برای انجام کار مهمی که در دست دارید، منتظر میشوید «زمان مناسب» فرا برسد یا اینکه «حسِ کار باشد».
یک نکته مهم
اجتناب از انجام یک کارِ غیرمهم الزاما به تعویق انداختن محسوب نمیشود؛ حتی شاید نشان از یک اولویت بندی خوب و درست باشد! اینکه چون خستهاید، کار مهمی را برای مدت کوتاهی به تأخیر بیندازید هم میتواند به تعویق انداختن نباشد؛ حداقل تا وقتی که شروع کردن کار بیشتر از یکی دو روز به تأخیر نیفتد و فقط هم هرازگاهی این اتفاق بیفتد، نه همیشه. اگر یک دلیل صادقانه و درست و حسابی برای عوض کردن برنامهٔ زمانی کاری دارید، در این صورت سهلانگاری نکردهاید. اما اگر صرفا دارید بهانهتراشی میکنید چون دلتان نمیخواهد انجامش بدهید، آن وقت دیگر اسمش به تعویق انداختن است.
گام دوم: کشف چراها
دلیل اینکه کارهایتان را به زمان دیگری موکول میکنید، میتواند هم به کارِ موردِ نظر ربط داشته باشد و هم به خود شما. اما باید بفهمید که در هر موقعیت بخصوص، کدام یک از این دو، مشکلساز شده است تا بتوانید بهترین راه را برای غلبه بر بیمیلیتان انتخاب کنید.
یکی از دلایل احتمالی، میتواند این باشد که آدم اصلا از آن کار بخصوص خوشش نیاید. برای همین سعی میکند از آن اجتناب کند. مثلا دانش آموزی از درس خواندن خوشش نمی آید!
یک دلیل دیگر این است که بعضی آدمها کلا بینظم هستند. افراد منظم میتوانند خودشان را از شرِ وسوسهٔ عقب انداختن کارها نجات بدهند؛ چرا که چیزهایی مثل لیست اولویت بندی کارها و برنامهریزی دارند که نشان میدهد اهمیت هر کار چقدر است و دقیقا تا چه زمانی باید انجام بشود. آنها از قبل فکر کردهاند که هر کاری قرار است چقدر وقتشان را بگیرد و به این ترتیب برای خودشان مشخص کردهاند که چه کاری را چه زمانی باید شروع کنند تا سرِ وقت به همه چیز برسند. افرادِ منظم برای اجتناب از به تعویق انداختن کارها در جایگاه بهتری هم قرار دارند؛ چون میدانند چطور باید یک پروژه سخت و بزرگ را به مراحل کوچک و قابل انجام تقسیم کنند.
گام سوم: مجهز شدن به استراتژیها
به تعویق انداختن کارها یک نوع عادت است؛ یعنی الگویی از رفتار که در عمق وجودتان نهادینه شده. به عبارت دیگر، نمیشود یک روزه آن را از بین برد. عادتها فقط زمانی از عادت بودن درمیآیند که به طور مداوم از انجام دادنشان دوری کنید. بنابراین تا جایی که امکانپذیر است از روشهای زیر استفاده کنید تا احتمال شکست دادن عادت خودتان را بیشتر کنید. بعضی از نکات زیر برای بعضی آدمها بهتر از بقیه جواب میدهند یا در مورد بعضی پروژهها بیشتر از پروژههای دیگر نتیجهبخشند. گاهی وقتها هم ممکن است تنها چیزی که برای شکست دادن این غول بزرگ نیاز داشته باشید، تنها یک روش جدید و یک نگاه تازه به قضیه باشد!
این نکتههای کلی به شما انگیزه میدهند تا نبردتان را شروع کنید:
- برای خودتان جایزه تعیین کنید. مثلا با خودتان قرار بگذارید که اگر یک کار به خصوص رو طی ساعتی که نشخص کردید تمام کنید، چند شکلات هیس به خودتان جایزه بدهید. یادتان نرود که به آن حس خوبی که از به پایان رساندن کارها به آدم دست میدهد هم توجه کنید و از آن لذت ببرید!
- از یک نفر بخواهید تا حواسش به شما باشد. فشار آوردن اطرافیان واقعا برای انگیزه پیدا کردنتان جواب میدهد. این همان منطقی است که پشتِ گروههای خودیاری و گروهدرمانی هست و به عنوان یک روش بسیار مؤثر شناخته شده است.
- فکر کنید که انجام ندادن این پروژه چه عواقب ناخوشایندی به همراه خواهد داشت.
اینکه اگر من این درس را نخوانم، نمره ای که از این امتحان میگیرم و پیامد های آن. - سعی کنید اولین کاری که هر روز انجام میدهید، قورت دادن قورباغهی خودتان باشد!
اگر علت به تعویق انداختن کارهایتان بینظمی است، این نکتهها کمکتان میکنند تا منظم شوید!
۱_از کارهایی که لازم است انجام بدهید، یک لیست تهیه کنید. به این ترتیب دیگر نمیتوانید هروقت کارها سخت یا ناخوشایند بود به همین راحتیها آنها را از یاد ببرید!
۲_از اصل اهمیت/فوریت آیزنهاور برای اولویتبندی موارد لیستتان استفاده کنید. این کار باعث میشود دیگر الکی برای خودتان بهانه نیاورید که فلان کار آنقدرها هم مهم نیست و میشود بعدا انجامش داد. همچنین اولویتبندی باعث میشود دیگر نتوانید خودتان را اینطوری گول بزنید که فلان و بهمان کار که اتفاقا جالبتر هم هست، ضرورت بیشتری دارد!
۳_آستینها را بالا بزنید، از خودتان یک استادِ زمانبندی بسازید و سعی کنید در برنامهریزی کردن پروژهها و کارهایتان خبره شوید. به این ترتیب متوجه میشوید که چه زمانی باید استارت پروژه های مختلف زندگی تان را بزنید تا همهی کارها سرِ وقت تمام بشود.
برای اهداف خودتان یک محدودیت زمانی تعیین کنید. هرکاری میکنید، در ذهنتان برایش یک ضربالاجل تعیین کنید. با این کار دیگر وقتی برای به تعویق انداختن کارها نخواهید داشت!
با توجه به برنامه ریزی و اهداف مشخص شده تان، این ضرب العجل ها را تعیین کنید.
مثلا برای آخر این ماه باید ۵ کتاب غیر درسی رو مطالعه کنید.
یادتان باشد؛ هرچقدر مدت بیشتری جلوی خودتان را در به تعویق انداختن کارها بگیرید، شانستان برای شکست دادن ابدی این عادت ویرانگر بیشتر خواهد شد!